mereka

Sunday, December 23, 2012

Same boat, different cabin

Bismillah..
Assalamualaikum wbt,

phewww! Its been awhile I'm missing from ''alam maya''. Lots of experience trough the whole week.

Back to normal.

Kadang- kadang, hati selalu cakap bila dapat SMS kawan,

'Urgh ruginya program best, boleh kutip pengalaman ni, tapi tak boleh pi, dah janji dengan mak.'

'Ala hari tu Abah nak p mana tah, tak boleh lagi.'

Bla3 and sort of. Tapi bila fikir balik, takpa- takpa, dahulukan yang mana lebih aula, dah janji tak baik mungkiri. Berbakti pada keluarga. Parents come first, as long as it doesn't go against the Undivine Law (nak bg sedap hati, tp btul jgk kan?).

**************************************************

KENDURI PERTAMA

Lepas zohor tadi kami satu family pun gerak naik kereta, padahal kenduri satu taman jugak, alah dekat sangat, tpai sebab last stop nanti nak p Bertam, jadi terus jela naik kereta.

Suasana, pandang keliling, sederhana,biasa- biasa aja. Mungkin sebab jam pun dah gerak ke angka 3.00 petang. Tuan rumah pun buat sederhana, jemputan tak ramai,khemah pun ada dua saja.

Senyum segaris, alhamdulillah sejuk mata tengok pengantin tak pakai 'over'. Harap- harap aku pun macam tu nanti. Follow the right track.Aminnn.

Tengah makan- makan, mak sembang dengan makcik yang duduk sebelahku, bau- bau bacang jugak. Tengok anak perempuannya, macam pernah tgk tapi kat mana yer??

Hurmm, ok otak tak boleh proses, bahana cuti panjang (cuti jadi mangsa).

Tup- tup, adik tu tanya mak aku, 

''Tu Kak Nab kan makcik?"

Sah. Sah junior aku. Takda sapa selain family SAKBA kenal aku dengan nama tu, adik batch SWAT, Delphinus lagi! Tapi malangnya, aku lupa nama dia, n lupa nak tanya (lupa ke malu?). Sori dik,apa punya KA la :/

Lepas tu tunggu lagi, rancak pulak aku borak tanya khabar, result PMR bla3. Alhamdulillah, smoga korang jadi 'pejuang Islam yang berguna' one day. :)

Abah dah bagi sign, salam2 dan chou, next stop rumah Tok Su.

KENDURI KEDUA

Rumah Tok Su, bukan nenek saudaraku, bukan ada pertalian darah, hanya jiran 40 buah rumah, saudara seIslam. Abah pun kenal baik dengan suaminya.

Dari jauh aku intai,

'Wah meriah, ramainya orang..ehh.'

Aku follow belakang mak n abah, jumpa Tok Su dan kaum- kaum Hawa disitu. Tangan Tok Su disalam, bersama- sama mereka yang tak ku kenal.

Senyum lebar. 'Waitress nya semua bertudung labuh. Kaum Adam pula di bahagian mencuci pinggan, jadi tak bercampur tugasnya. Sistematik. Caterer yang mengamalkan Islma di mana- mana. Cool, Islam itu memang cool pun.

Lagu yang dipasang sekadar menjadikan majlis tidak suram. Ingat lagi bait- bait ayat IM Hassan, semasa di majlis perkahwinannya, lagu- lagu yang selayaknya dipasang untuk tidak menjadikan majlis itu suram.

''Biar majlis kita ringkas tetapi tidak terlalu ringkas sehingga sunyi sepi dan jangan pula terlalu 'over' hingga mencampuradukkan perkara haram seperti persembahan nyanyian yang tidak menepati syara,''- IM Hassan.

Sumpah best, susah nak dapat suasana gini kat Penang (mungkin aku yang jarang jumpa). Pengantin pun, lagi sejuk mata memandang, walaupun majlis kenduri yang kedua ni nampak lebih meriah, jemputannya pun lebih ramai, khemah terpasang, aku kira dalam 4 jugaklah.

Semoga Allah redha, nak mcm ni jugak la,haha.

Tak makan nasi, ais krim yang aku ambil, Muslim produk lagi ^_^

Tak lama kemudian, last stop, rumah Acu ?(sedara sebelah mak)

KENDURI KETIGA

Cari punya cari, baru jumpa, tepi highway rupanya.

Dewan Pavilion, Kepala Batas.

Belum jejak kaki ke tanah, hati dah detik,

'Cantik dewan ni, mesti sewa pun cantik jugak.'

Sejurus melangkah masuk ke arah majlis, telinga dihidang dengan suara 'makcik- makcik', mendendangkan lagu 60-an. Alahai bingit telinga, bukan sebab tak sedap suara, hati aku yang tak sedap mendengar.

'Pertandingan menyanyi? Sempena majlis kenduri kahwin? Apa tujuan?'

Dah jumpa tuan rumah, sekian- sekian jumpa sepupuku dan Maksu, ibunya. Maksu membawa kami ke dalam dewan. Tetamu dah kelihatan menyurut, jam pun menginjak ke angka 4.00 petang, patut dah tak ramai.

Masuk ke dewan, mata terpesona melihati dekorasi hiasan dewan. Cantik, pandai juru hiasnya, gabungan hijau putih, cerah mata memandang :)

Mata terfokus ke arah pentas, cantik pelamin, cantik kek bertingkta cantik mempelai tapi..

Senyuman kendur. Semuanya memang cantik dari keadaan dewan itu sendiri sehinggalah ke hiasan meja tetamu, cumanya yang kulihat keindahan pengantin perempuan itu terlebih sudah. 

Sayang sekali kerana kecantikannya untuk paparan semua, walaupun bertudung tapi masih belum cukup kuota sebenar aurat wanita. 

Insan yang melihat, berfikir dan menulis ini lebih dekat dari yang membaca, semoga aku sentiasa berada dalam perlindunganNya. Semoga akan sentiasa ada menarik dan meletakkan aku di landasan sebenar di kala aku lupa nanti. Aminnn! (kenapa 'indah' sgt bahasa ni)

Semoga satu hari nanti Allah bukakan mati hati mereka tentang Islam tu seluas- luasnya. Takkan nak amal separuh- separuh kan, tak cantik langsung.

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.” 

 (al-Baqarah : 208)

Teringat status fb seorang teman, ibrah itu ada di mana- mana, terpulang pada diri masing- masing nak cari ke tidak!

Panjang pulak celoteh ni, lama jari dan minda tidak berganding bahu, macam ni la jadinya.

Konklusi dari cerita di atas, aku telah hadiri ke tiga buah majlis, yang tujuannya adalah sama, namun pelaksanaan dan jalan ceritanya sedikit berbeza.

They are in the same boat, but different in cabin.  






8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEKASIH KAK NGAH, KDG2 KITA YG TAK PRASAN BYK PNGAJARAN AD KAT KELILING KITA, BTUL, NAK UBAH NORM MASYARAKAT TU SUSAH, SBB TU PLUNYA FARDHU MUSLIM SBLUM MMBINA BAITUL MUSLIM,MASYARAKAT MUSLIM DAN STERUSNYA :)

      Delete
  2. menarik sangat cerita kak nab nim..
    walaupun semua Islam,
    tapi terjemahan Islam tu macam2 bila
    masuk dalam komuniti nim..
    pentingnya para ulama utk membetulkan apa yg salah..
    dan menggantikan kebatilan dengan kebenaran..
    pengalamn yg best :)

    nanti kawen, kak nab kenduri no brp??

    ReplyDelete
    Replies
    1. GAPO TNYE KAT SINI, HEHE. NO DUA INSYAALLAH :)

      Delete
  3. kadang2 kita kene hidup bermasyarakat, baru kita tahu manusia ada bnyak kefahaman, macam saya, kat fb je tunjuk pendapat lantang x bertempat, tapi kalau duduk secara live ngan mereka yang x sefahaman ngan kita, contohnya ahli keluarga, saya rather diamkan diri, biarkan mereka dengan iktikadnya sebab x mahu gaduh kalau bab khilaf la.. kalau bab yang betul2 sserius setakat ni ngan kawan baru, alhamdulillah masih ade courage untuk bgtahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu soba, kalau ad ilmu, tak praktik pun xleh gak, nk tgk tahap keberkesanannya ^_^

      Delete
  4. teringat pd kisah kenalaan ana..
    Bila buat kenduri/walimah, tempat lelaki dan perempuan diasingkan. dan tetamu mcm dah faham, mereka tak duduk sekali lelaki perempuan..
    Ada sekali ni, sewaktu mereka pergi ke walimah sahabat yg lain, tuan rumah ada pasang karaoke, dn bapa kpd kenalan ni pun pergi ke tmpt karoke tu, kmudian org tu tanya, "nk smpaikn lagu apa?" tup..tup. ayah kenalan ana ni bg ceramah/tazkirah/perkongsian ringkas dkt majlis tersebut..(ana tk ingat sgt secara jelas, tp begini lah yg diceritakan..)
    MAsyaAllah!,bg ana keluarga ini mmg mntop. kerana hasil tarbiyyah baitul muslim yg ada pd mereka mmpu mmberi aura pd tetamu dan semua.. :)

    ada juga situasi, tuan rumah cuba buat walimah/majlis seperti kenalan sy, tp tk menjadi. mungkin juga perlu kan sokongan drpd 'komiti' @ penyambut tetamu.. ^^
    wallahualam..

    ~Perbaiki diri, seru yg lain!,towards to the Baitul Muslim~
    erk.. ok! kita fokus dulu pd individu muslim dan perkasakan lagi muwasofat tarbiyyah, insyaAllah (^_^)

    p/s: ana tak rasa oren, ana rasa OSEM!
    -AfifahMsy-

    ReplyDelete
    Replies
    1. pkongsian yg menarik! btul tu, kdg2 sokongan drpd komiti luar tu main peranan byk, tp ap2 pun atas kehendak diri tu mesti jgk, kalau kita dah tegaskan begitu begini yg kita nak, i.Allah semua akn ikut aucan yg kita nak, DOMINO EFFECT ^^

      Jom sama2 re-construct balik diri--> way to become a good muslim :)

      doakan 'penulis' ni istiqomah :)

      Delete

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)