mereka

Tuesday, December 4, 2012

Versus

Bismillah..

Dell Inspiron 1420 dihidupkan, broaband disambung. Mozilla Firefox, 'click', Facebook, Sign In. Scroll atas ke bawah, tab demi tab.

'Bestnya tengok, semua tudung labuh dalam family dia.'

'Hebatlah, semua satu geng hafal quran.'

'Mantap dia jawab, orang hebat la katakan.'

STALK????

********************************************************

Bukannya stalk, tapi lebih kepada 'refresh' diri. Cuti yang panjang iman kena 'cas' lebih. Kalau tak parah hidup.

VERSUS terjadi lagi. Hati aku 'bercakap' lagi. Susah untuk aku 'berlari' atau berjalan tanpa tersasar dari landasan. Sakit, sebab bila jatuh memang kena bangun sendiri. Sakit yang lukanya darah tak nampak.

'Semakin aku belajar semakin aku rasa bodoh.'

Teringat kata- kata di atas yang di post pada Facebook oleh seorang sahabat.

'Jentik hati tu sikit.'

Senyum, aku suka ayat tu, syukran Balqis, walaupun dia tak baca kena selalu ucap terima kasih!

Dulu aku suka tertanya- tanya, kenapa aku tak ada abang? Kenapa Allah tak bagi aku kakak? Aku nak ada orang jadi 'penasihat' aku, nak orang jadi 'pendengar' aku, boleh kongsi apa saja. Bukanlah bermakna kehadiran ibu bapa itu tak da makna, ibu bapa lain zaman dengan kita, mungkin lain cara pemikiran.

Adik? Jarak umur 5 tahun yang begitu jauh agak menyukarkan untuk berkomunikasi dari hati ke hati.
TAPI! Aku berusaha sedaya upaya menjadi kakak yang terbaik buat adik- adik aku. Biarlah aku berkorban, asal adik- adik jadi anak soleh untuk mak dengan abah. Marah sebab sayang.

Tapi aku masih tak puas hati! Kenapa aku tak ada kakak atau abang? Fitrah manusia, tak pernah bersyukur dengan apa yang ada. Allahu rabbi, selalu bila soalan ni hinggap di tangkai hati, aku cuba halau ia jauh- jauh.

Allah Maha Mengetahui, satu hari Dia akan bagi yang lebih baik.

USRAH

Dulu masa zaman di SMSKB bagi aku benda ni 'biasa- biasa'. Untuk isi masa lapang, untuk ingatkan balik ke pangkal jalan. Jadi kak naqibah, naqibah pun, tak da arah tujuan time tu.

Jadi naqibah atas dasar tolong sahabat.

Jadi naqibah sebab peraturan waktu tu ( BKP kena lead usrah ).

Nawaitu bukan sebab Islam, Bukan sebab Pencipta, jadi rasa manis usrah tu tak ada. ZERO.

Zaman Sem 1 di CFSIIUM. Mencari- cari usrah. Sebab? Hati rasa KOSONG! Terus terang katakan kalau tidak kerana usrah, kalau tidak kerana MEDCY aku memang rasa aku salah pilih jalan. Salah pilih ke UIA, salah salah salah. Itu bukan tempat aku.

Alhamdulillah Allah bukak hati, Allah tunjuk jalan, semua Allah yang susun.


Dan, aku rindu usrah ku dulu.....
 

LESS IS MORE, KADANG- KADANG DIAM ITU LEBIH BAIK

Aku lebih suka kerja daripada petah berkata- kata. Sebab aku yakin ilmu aku tidaklah setanding mana. Apa yang kita ucapkan melambangkan tahap ilmu kita dan tidak bermakna aku takut. Tidak cuma aku masih jauh lagi, sedang belajar dan terus belajar.

Ibaratnya seseorang yang baru jatuh, ketika saat ini aku sedang 'bertatih'. Bertatih dan jatuh, bangun semula, dan mula lagi.

Tabik aku dengan kawan- kawan yang 'luar berisi dalam pun terisi', moga one fine day I'll be the same as them, aminnn.

JADI DIRI SENDIRI LEBIH MULIA DARI JADI ORANG LAIN

Tolonglah, jangan hipokrit pada diri, jadilah semampu kamu, belajar perlahan- lahan, lama kelamaan kamu akn berubah, tanpa kamu sedari.

Cerita benar, ada hamba Allah tu asalnya hanya bertudung biasa, 45' tu makanannya. Selendang pun juga, tp prinsipnya satu, walaupun kecik asalkan bahagian dada ditutupi. Apabila suasana bi'ah solehah di kampus diselusuri, berkat doa dan dorongan rakan sebilik yang asas agama juga kukuh sejak dari sekolah menengah, perlahan- lahan hamba Allah itu beralih ke 50'. Semakin diminati, inner tudung juga wajib dipakai jika tudungnya jarang, selendang- selandang pendek juga sudah tidak dipakai. Yang tinggal hanya pashmina labuh dan tidak tembus. 

Satu hari sebelum ke kelas,

''Awak, saya rasa nak cuba la tudung 60' awak, nampak sweet je, lagipun jenis bawalkan, tapi saya tak berani la, takut tak leh nak biasakan, nanti hipokrit la namanya.'' 

Alhamdulillah syukur Allah dah buka pintu hati sahabatnya.

''Tak pe la pelan- pelan. Awak cuba dulu sehari, pendekkan sikit, bagi nampak macam 50', nanti lama- lama jadi biasa, terus tak nak tinggal." Tukas si 'roomate'nya.

"Tapi, boleh ke saya pakai, dahla saya ni bukan macam awak, awak lain la dulu sekolah agama." Teragak- agak dia mahu mencuba.

"Sape cakap tudung labuh tu budak sekolah agama je pakai? Banyak je budak sekolah agama pakai tudung biasa, tudung labuh tu sebab kena pakai kat sekolah je, tak pe tak da salah pun, bagusla ikut syariat, melabuhkan tudung. Bukannya awak pakai jilbab, memang meletup la tetiba awak terus pakai jilbab, nak berubah boleh drastik, tapi mampu ke kita istiqamah? Yang terbaiknya cuba pelan- pelan." Santai si sahabat menjawab mesra.

Dan mulai saat itu dia mencuba, dan lama- lama mula meminjam dan sekarang sudah tetap memakai bawal 60'. Alhamdulillah semoga terus istiqamah. Dia bukan buat salah pun kan?

VERSUS, PERCANGGAHAN 'DALAMAN'

Ya aku akui versus sentiasa terjadi dalam diri insan yang lemah lagi sedang belajar ini. Aku pohon doa rakan- rakan semoga aku sentiasa TETAP DI JALANNYA. PRAY FOR ME =)

Saya mungkin berubah sedikit demi sedikit tapi saya tetap insan yang sama, kawan- kawan tak pernah berubah! Baik buruk kamu aku tetap sayang semua! Baik di SAKBA, CBM, CFS dan semua!!

SERU!!

Pinjam kata- kata Hlovate, novelis terkenal yang amat aku kagumi. Di dalam bukunya, Versus :-

Buat 'awak' yang mahu berubah,
Berubahlah walaupun PAYAH,
Berubahlah walaupun payah,
Berubahlah ke arah hidup yang LEBIH INDAH,
Hidup dan masa muda SEKALI CUMA,
Sanggup nak sia- siakan tanpa redha-Nya?

Changing isn't not about your dressing, but it is about your deeds.

Berubah itu macam teori DOMINO, apabila kita mula ubah sikap, hal- hal akhlak, muamalat dan selebihnya akan 'ikut' dengan sendirinya :D
*hahahaha gelak tgk lukisan org 'pandai' seni, yg penting sampai maksud, SELUAR is suitable for those who are very active, taktaw duduk diam ;D*

The author is still the teen who loves sport very much! :P

3 comments:

  1. wow ~ kak sinichi (terlekat kak sinichi dah. haha) lukeh ka yang katun tu ? haha. katun 1st taleh blah :P stylee >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye cik zayyan conan (sinichi pun boleh, kat sini ad yg pnggil). hehe. ala guna paint saja, kononnya nk buat doodle tak jadi :P

      haha btw, harap dpt 'lesson' jgk eyh bukan sbb katun ja :)

      Delete
    2. haha. yeahh :) mestila dpt lesson jugak :)

      Delete

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)