mereka

Wednesday, November 28, 2012

Membaca Itu Jambatan Ilmu

Bismillah..
Salamualaykum wbt, Selamat Sore!

Cuaca sungguh baik hari ni, mood pun ok, alhamdulillah penantian 4 hari berbaloi akhirnya! Apa yang berbaloi? Aha story begins now.

Lebih kurang masa 21 Nov 2012 hari tu aku terjumpa website beli buku online.



Itulah dia Kedai Buku Online PTS.
Niat di hati hanya ingin melihat- lihat buku, sekarang ni alhamdulillah minat membaca timbul balik. Alih- alih tengok ada promosi "Karnival Buku Online" dari 20 Nov 2012- 30 Nov 2012. Yang menariknya penghantaran percuma ke seluruh negara kalau kita beli buku RM25.00 ke atas. Nampak macam terlambat plak promote  kan sebab tinggal lagi dua hari. Aku berpegang pada prinsip 'better late then never' :D

Jadi tanpa membuang masa dan tenaga terus aku membelek- belek senarai buku yang ditawarkan. Buku yang aku pilih adalah di senarai ni.



#PrayForGaza

Kenapa mesti tajuk pasal Palestin? Keran umum sedia maklum akan keadaan di bumi berdarah itu sekarang. Alhamdulillah walaupun kita tau Israel bersetuju untuk melakukan genjata senjata setelah usaha yang dilakukan oleh Dr. Morsi, tapi jangan nak berharap sangat pada Musuh No 1 Islam tu. Teringin sangat- sangat nak beli bukunya apatah lagi ada dikaun 20%, free delivery pulak.




Buku 1. Gadis Kecil di pinggir Gaza- lepas aku dapat pegang buku tu tadi baku perasan yang ada sticker pada kulitnya bertulis "setiap pembelian buku ini, RM1 akan disumbangkan kepada tabung Amal Palestin". Alhamdulillah dapat juga aku buat sumbangan pada saudara kita kat sana.

Buku 2. Salahudin Penakluk Jerusalem- hasil nukilan penulis sejarah terhebat, Pak Latif. Beliau pernah datang ke Pusat Asasi UIAM untuk bedah buku terbarunya Kamal Artatuk. Sangat mengujakan. Aku pada mulanya ingat nak beli buku berkenaan Constantinople atau Sultan Muhammad Al- Fateh, sebab MEDCY ada bagi sikit 'homework' untuk adik- adik LG, jadi seniornya kenalah juga lebih tahu. Takkan nak jadi ketam mengajar anak- anaknya berjalankot? Tapi mungkin tak da rezeki, tiada yang berkenan dihati. So, aku pilih buku ni sebab nak tahu sejarah berkaitan Jerusalem atau kita kenal dengan nama Palestin sekarang.

Macam mana nak order? 
Sonang ja, nanti kat tepi senarai buku tu ada icon "add to cart", so bila dah berkenan klik pada ayat tu, ikut arahan selanjutnya. Kita ada 2 pilihan, boleh nak sign in atau pun sekadar guna email. Bagi aku nak memudahkan cara aku guna email saja. 

Payment method dan segala bagai pun tak susah mana, hanye perlu ikut arahan yang dia suruh.  
Ikut arahan :)



Nanti bila dah siap semua, dia akan emailkan pada kita invoice, status tu akan jadi "delivered" bila kita dah buat payment dan email/faks bukti pembayaran. Macam aku buat Transfer from CIMB akaun, jadi aku scan slip sebagai bukti dan email, lepas tunggu email reply dia akan cakap dah terima, tengah proses. Dalam kurang 5 hari barang anda pun sampai. Senang kan?

Bestnya ialah, jimat masa, tenaga, minyak dan jugak duit :)

Selamat mencuba!

Jangan jadi generasi bijak IT untuk bersosial saja, gunakanlah 'bijaksana' itu ke arah kebaikan.
Jadilah generasi yang berilmu, macam mana? Dengan membaca!

Iqra'!

No comments:

Post a Comment

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)