mereka

Monday, February 11, 2013

Allah is near

Salam alaikum..
Currently is at home sweet home
-Penang, Malaysia-

Ohh bosanyaa, sudah lama tak edit blog ni kan, ideanya ada, masa kurang mencukupi, sibuk? Sibuk la jugak, ada je masa tapi malas nk 'menghubungi alam maya', takut nanti niat update blog lari pulak, huhu.

Paling tidak disukai apabila saya merancang, benda tu tak dapat dilaksanakan kerana masalah pengurusan masa saya sendiri. Sangat kesal dengan diri. Kalau di CFS saya mampu menyusun masa saya dengan baik, alhamdulillah, walaupun jarang- jarang dapat duduk di meja study menghadap tingkap untuk menelaah buku, saya masih punya ruang- runag tersembunyi untuk 'dating' bersama buku.


Masalah kian kritikal ketika berada di rumah. Seperti cas- cas positif yang saya serap di CFS  tertinggal di pagar CFS sebelum pulang. Allah, saya perlu kuat!! Tidak selamanya saya akan hidup di bumi CFS, tidak semestinya saya akan 24 jam menikmati suasana biah seperti di bumi UIA, bangkit!!!

Ok tinggalkan bebelan saya yang tidak ke mana. Apa yang ingin saya bawak pada entri kali ini (skema sungguh ayat :P ) berkisar pasal pertolongan dari Allah.

"Ala tu je pon, klise la, mmg Allah tolong pe umat dia, kalau mntak ikhlas."

Peduli apa orang kata, yang penting saya mahu juga menulis, bukan keajaiban, tetapi rasa bersyukur, teruja pun ada. Apa yang best sangat tu?

**********************************************

*bila detektif berbicara*

Kes I

Sewaktu pulang dari meeting MEDCY, sekitar jam 10.30 mlm, masa tengah mengorak langkah pulang ke KC, minda dok rancak 'plan' macam2, minggu tu memang penuh, dengan assignment, persatuan. Terdetik di hati nak jumpa sorang junior, ada perkara yang perlu disettlekan sebelum minggu depan masuk, oh ya haritu kebetulan hari Sabtu, malam Ahad. Fikir punya fikir bila nak jumpa, handfon bergetar, tanda mesej masuk.

'Salam kak nabila, ada kat bilik x? Nak tanya soalan physic jap, ada yg tak faham.'

Senyum, Alhamdulillah, bulan jatuh ke riba, cepat je Allah tunaikan hajat hati, tadi tengah runsing macam mana nak jumpa, hari dah lewat, kesian pulak ganggu masa rehat orang, akhirnya Allah tunjuk jalan, memang Dia dekat sangat.

Kes II

Usai solat Asar, malam tu ada 'agenda penting', memang hati berdebar2. Dalam perjalanan nak masuk ke bilik, terfikir nak call sorang sahabat ni, nak tanya status kedudukan kami sekarang, ada hal tak settle lagi,  saya kena dulu settlekan hal dengan dia. Masuk bilik handfon dicapai. Eh, 1 missed call, tengok2, Allahuakhbar, baru terdetik nak call sahabat tadi, dia terlebih dulu call, memang jodoh! Eh, tak. Allah memang dekat, dengar je permintaan hambaNya yang banyak silap ni.

Kes III

Sejujurnya saya tak ingat macam mana kes ketiga ni berlaku, short-term memory :/
Tapi plot kejadian sama seperti kes- kes di atas. Bukan rekaan! Tapi betul2 terjadi, saya ada cerita pada roomate, entah Angoh ingat ke tidak. Sebabtu perlunya kita mencatat setiap kejadian yang kita rasa penting! Sebab kita bukan malaikat, bukan Tuhan, boleh ingat semua benda :)

 **********************************************
Pointnya kat sini bukan saya nak menunjuk betapa hebatnya saya, bukan. Bukan nak kata bagusnya saya, pun bukan!! Saya hanya nak kongsi yang betapa Allah itu Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Mengetahui. Kalau kita masih tak nampak bahawa Dia sentiasa dekat dengan kita, mungkin hati kita masih belum dibukak sepenuhnya.

"Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).
(al- Baqarah : 214)



-mood menulis itu ada, cuma idea kurang bercambah, doakan saya masih thabat, teguh menghadapi hari2 mendatang :)

3 comments:

  1. betol la Nab..
    Allah itu sangat dekat dengan kita.
    Angoh pon ad yg ingt n ad yg lupa..
    sbb tu pentg mencatat kan?? :)

    | Wahai org2 yng beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.."
    Muhammad ;7 |

    ReplyDelete
  2. Allah sentiasa bersama kita tp adakah kita sentiasa bersama Dia? kadang2 aku pon malu nab, minta Dia macam2 tapi benda mudah yg Dia suruh pn tak buat..asif.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul2 aiffa, headshot, senang ja kita nk mntak2 dari Dia, tp bila senang, mudah kita lupa Dia

      Delete

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)