mereka

Thursday, July 11, 2013

DIARI RAMADHAN 1434H

# 1 Ramadhan 1434H
   Rabu, 10 July 2013



Usai sudah hari pertama tolong Maksu di bazaar. 2.45 ptg Maksu dah ajak pergi ke tapak bazaar, katanya kalau lambat takut tapak tu orang dah ambik, tak pasal- pasal kena ke hujung sekali, lokasi hampeh, tak strategik. Taktik orang berniaga, so silalah tambah ilmu keusahawanan ye, 9 daripada 10 punca rezeki itu datang dari perniagaan kan?

Pengalaman, erm nak kata kekok tu tak kot. Sebab cuti- cuti ni dah biasa tolong Maksu niaga goreng pisang dengan keropok lekor. Hari ni  keropok lekor x ada, cucur udang pun x ada.

''Nak meniaga apa ni Cu?"

Heran pelik bin ajaib, ada nuget ayam, bebola ayam & sotong dengan koktel sosej ja. Pastu dadih ciptaan Cu (panggilan mesra Maksu) dan agar- agar kelapa. Best ni makan sejuk- sejuk. Eh puasa la!

"Hari ni pemula, Cu tak mau buat lagi, kita tgk dulu orang macam mana ramai ka tak, tempat ni agak- agak boleh jalan ka dak."

Tukas Cu, aku hanya mampu angguk- angguk jelah, asam garam berniaga, Cu lagi hebat. Dah lama berpengalaman. Sampai tapak bazaar, tolong Cu set up apa yang patut, buka meja, buka payung, lap- lap meja. Selesai.

Pendekkan cerita lepas asar sekitar pukul 5.00ptg baru kami p semula untuk mula operasi. Fuhh! Hari pertama pun panas terik. Ujian dari Allah. Kat Mesir rakyat sanggup berhimpun seharian di Dataran Tahrir, takkan panas kat Malaysia tak tahan kot, kan...

Kesimpulan jualan hari pertama, nuggets the gang (ntah betul ke tidak ejaan) tinggal sebatang. Dadih ada dalam 10 cawan lagi, boleh tahan. Esok boleh mula dengan kopok leko dan cucur! Nak berniaga ni muka kena murah dengan senyuman, dengan 'jiran' pun tak boleh sombong, kena tegur sapa.

CERITA DI SURAU- TARAWIH KE 2

Penuh sesak lagi surau taman perumahan yang saya tinggal ni, alhamdulillah, bahagian luar kawasan solat muslimat, penuh dengan kanak- kanak. Riuh, suara imam jadi tenggelam, alamat siapa lambat jadi geng 'kanak- kanak ribena' la.

Usai solat sunat tarawih 4 rakaat, diselangi dengan tazkirah. Saya kira tazkirah malam ini agak panjang, tapi menarik. Ada dua hadith yang imam tu bacakan tadi. Sayangnya saya tidak membawa sebarang alat mencatat. Nasib2.

Antara input menarik masa tazkirah tadi,ustaz bercerita mengenai dua jenis golongan manusia zaman sekarang. 1-orang yang reti (tahu) 2- orang yang faham. Ada beza antara orang yang TAHU dan orang yang FAHAM. Bak kata ustaz, kalau orang yang tahu belum tentu dia faham, tapi kalau orang yang faham dia akan cuba untuk tahu. Contoh ustaz sebut tadi,


"Cuba p tanya Mak Ngah (bkn nama sebenar), Mak Ngah, tutup aurat tu wajib dak??? Mesti Mak Ngah jawab : Wajibbbb. Sat lagi Mak Ngah tu keluaq rumah p sidai kain pakai kain batik berkemban saja. P tanya dia balik. Mak Ngah, awat keluaq rumah tak tutup aurat, kata tadi tutup aurat tu wajib??? Mak ngah mesti jawab :  Hehehehe (sengih panjang)"

Nampak macam normal kan? Sebab memang biasa berlaku dalam kehidupan seharian kita. Ustaz tu tekankan supaya Ramadhan kali ni kita ubah sikap dari hanya TAHU tapi TAK FAHAM kepada TAHU & FAHAM.

Ustaz kata, Ramadhan bulan penuh berkat, kejarlah keberkatan yang ada di dalamnya. Sebab berkat dalam bahasa arab iaitu barakah, membawa maksud "penuh dengan kebaikan", au kama kol sekadar yang saya dapat dengar dan ingt ketika slot tazkirah tadi.

Panjang lagi perbahasan ustaz, seperti yang saya katakan ada 2 hadith ustaz kupaskan tadi tapi saya kurang ingat :( Peringatan untuk hari esok, sediakan pen dan buku nota sebelum ke surau!

Jom sama- sama ceklist diri, apa yang dah kita buat sepanjang hari pertama berpuasa? Sedekah? Quran berapa juzu'? Berapa page? Solat sunat?

Jom! Fighting, lumba sama- sama di bulan ni. Fastabiqul khairat!

Kepada yang membaca, doakan saya istiqamah untuk beribadah dan sempurnakan 'target Ramadhan' saya kali ini. Tangan yang menaip itu lebih dekat dari tangan yang membaca. Allah uji setiap apa yang kita tulis dan kata! Selamat berpuasa!!

~IKLAN

Omar The Series

Ada sahabat share di FB, boleh tgk video pasal Saidina Umar al Khattab, 30 series kesemuanya, boleh la tengok kat youtube, selalu dok baca je kan pasal sahabat Nabi SAW ni, layan video ni pulak. Kredit kat diorang yang buat video ni sempena Ramadhan :)

No comments:

Post a Comment

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)