mereka

Friday, June 21, 2013

coretan hati insan

assalamualaikum wbt

Fuhh, agak jarang blog ini dikunjungi tuan tanahnya, 
maafkan penulis wahai blog, tuanmu hilang fokus sebenar sejak2 hujung sem lepas.
Banyak perkara yang tiba2 timbul sampaikan penulisa sendiri tak jangka dan tak tahu macam mana nak hadapi. Cis, bajet penulis lah sgt.

Banyak sangat benda yang jadi sejak dua menjak ni, rasanya tak mampu aku harungi tanpa teman disisi, tanpa petunjuk Allah, sungguh memang aku rebah! Lagi- lagi jika ianya berkaitan MEMBUAT KEPUTUSAN.

Aku akui aku bukanlah yang terbaik dalm membuat penilaian, siapalah diri kita ingin membuat penilaian itu? Diri yang pernah penuh dengan dosa yang belum tentu sudah habis Allah ampuni. (Ohh ayat, biarkan aku melayan perasaan seketika)

Amat sukar untuk diri ini membuat keputusan, tidak kira berkaitan cita- cita, masa depan, pilihan hati atau apa saja. Formula mudah untuk atasi masalah ni = ISTIKHARAH. Minta petunjuk dari Allah, sensungguhnya Dia Maha Mengetahui.

Allah, sudah ku lalui fasa itu, sudah aku lakukan. Tapi...........
Jawapan yang tenang belum aku temui!! Pedih kot. Pedih. Aku rujuk teman- teman yang punya ilmu, merisik jawapan. Ya, mungkin disebabkan dosa- dosa aku, Allah tutup hijab, belum tiba masanya aku mendapat jawapan. 

Kata seorang sahabat. 

'Allah bersedia tatkala kita bersedia.'

Mungkin aku yang belum cukup bersedia untuk mempunyai jawapan. Bersedia yang bagaimanakah? 
Belum bersedia dari segi rohani, mungkin zahirnya dilihat seida, hebat, bagus, baik. Tapi dalamannya masih lagi belum utuh, masih rapuh, masih tidak mampu 'menangggung' jawapan yang Allah bakal bagi. Dia tahu segala kemampuan hambanya.

Ya, aku sangat- sangat buntu, mengharap satu jawapan. Memang penantian itu satu penyeksaan. Kadang- kadang hati aku pernah tanya,

'Kenapa Allah selalu suka hamba Dia dalam dilema, kenapa kita perlu buat keputusan?'

Hamba ni memang teruk! Bila Allah tidak memberi pilihan, kita akan kata, Allah tak sayang kita! Tak beri kita peluang memilih apa yang kita suka. Bila kita diberi pilihan, kita tetap masih salahkan Alllah sebab meletakkan diri kita dalam keadaan bingung, dilema. Sungguh kejam kan manusia! Asyik mengeluh!

Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh. Apabila dia ditimpa kesusahan, ia berkeluh kesah. Dan apabila mendapat kebaikan dia jadi kikir. - Al- Ma'arij : 19-21

Betul, itu adalah sunatullah, hakikat penciptaan manusia kita tak akan dapat lari dari sikap mengeluh. Apa yang kita mampu buat ialah kita cuba elak dari mengeluh! Sebab itu secara sunatullah manusia memerlukan Allah utk disembah, tempat bergantung, tempat meminta tempat mencurahkan bakti tenaga dan segala- galanya yang abadi!

Allah2, apa yang sedang aku merapu ni? Maafkan andai yang ditulis itu melalut melebihi had, tiada ni, bila mula mencoret rasa hati, mula aku 'over' sedikit. Point entri kali ni aku hanya nak meluahkan kekesalan aku dalam membuat keputusan. 

Aku akui kadang- kadang yang kita dah putuskan tu, yang kita rasa terbaik untuk setakat ni belum tentu enjadi yang terbaik seperti yang kita sangkakan. Contoh mudah praktikalnya:

Memilih antara dua bidang.

Hati kita tak dapat putuskan yang mana satu harus dipilih, maka kita pun istikharah & istisyarah. Sehinggalah di saat keputusan perlu dibuat, kita yakin (walaupun bukan 100%) untuk cakap A. Selang 2 3 minggu kemudian, hati kita kembali tak tenang. Macam- macam berlaku dalam perjalanan kehidupan, menyebabkan kita rasa pilihan B yang lebih sesuai. Sedangkan kita dah pun membuat pilihan.

Persoalan yang sering berlari- lari di benak otak-

'Masihkah ada peluang untuk kita ubah keputusan?'

'Adakah ini hanya mainan syaitan, yang hanya nak menggoyahkan pendirian kita?'

Bila dicek diri balik, aku memang silap, silap sebab salah teknik. Teknik apa pulak? Istikharah ni bukan benda petik jari boleh dapat lepas tu dah ok tak perlu lagi. Kita kena konsisten buat sampailah keputusan yang kita ambil tu betul- betul berlaku/jadi kenyataan. Mudah nak kata kalau bab kahwin, selagi mana kita belum bernikah dengan pilihan yang dibuat kita kena terus istikharah lah. Allah, benda mudah. tapi ramai yang leka. Termasuk orang yang menulis ni.  :')

Persoalan tadi, masih bermain- main diminda, apa yang perlu aku lakukan? Aku masih teruskan istikharah aku lagi, mungkin Allah masih hijab jawapan yang betul- betul aku perlukan sebab keadaan diri yang tidak bersungguh- sungguh? Diri yang banyak maksiat, lalai dengan urusan agama. Aku masih mengharap.

Ya, aku mungkin tidak tetap pendirian, kerana siapalah aku tanpa Allah. Pendirian aku pun datang dari ilhamNya.

InshaAllah, peluang masih ada. Tolong ingatakan aku, apa yang ditulis bakal diuji hebat Allah terhadap penulisnya.

“Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang betul, dan memberi berita gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar.” - Al- Isra' : 9


Terlalu kerdil untuk menilai makna kehidupan yang sebenar. Kadang- kadang perlu pandang 2 3 kali sebelum membuat keputusan.


ikhlas dari nurani,
biar apa orang kata, 
sebab jiwa ini yang merasa.
 

No comments:

Post a Comment

apa kau rasa? oren?

a big thank you for ur comment, May Allah bless :)